Siirry pääsisältöön

Hideo Yokoyama - 64


Hideo Yokoyama
64
Bazar, 2019

Viisi piinallisen pitkää päivää tammikuussa 1989. Seitsemänvuotiaan japanilaistytön vanhemmat kuuntelevat heidän tyttärensä kidnappaajan vaatimuksia. Kaappaajan henkilöllisyys ei selviä heille koskaan. He eivät enää ikinä näe tytärtään. 
Seuraavan neljäntoista vuoden aikana saadaan jatkuvasti kuunnella poliisin anteeksipyyntöjä. Mutta ihmiset eivät voi unohtaa kaappauksen tutkintaa ja poliisin täydellistä epäonnistumista tapauksessa, joka tulee tunnetuksi nimellä 64.

64-tapauksen arpia kantavan poliisin Yoshinobu Mikamin oma tytär katoaa jälkiä jättämättä. Epätoivoinen Mikami palaa tutkimuksissaan häntä neljätoista vuotta piinanneen kidnappauksen vaiheisiin ja törmää hälyttävään yksityiskohtaan, jota kukaan ei kaappauksen tapahtuessa huomannut. Tutkiessaan yksityiskohtaa tarkemmin Mikami löytää jotain, minkä varjelemiseksi hänen kollegansa ovat valmiita uhraamaan uransa ja jopa henkensä. Jotain, minkä ei koskaan olisi pitänyt tapahtua.

64 on japanilainen rikosromaani. En ainakaan heti muista lukeneeni Japanista tullutta rikosromaania, joten oli jo aika tutustua kyseisen maan tarjontaan tällä saralla. Enkä turhaan tutustunut. Yokoyaman kirjoittama järkälämäinen teos tuo uudenlaisen otteen totuttuun genreen. Tässä kirjassa ei itse pääasiassa ole aina se rikos vaan pikimmiten voi sanoa, että pääosassa on eri osastojen väliset suhteet, poliittisetkin suhteet ja miten niiden avulla saadaan ratkottua rikoksia. On puhallettava yhteen hiileen, jotta saadaan tulosta.

Yksi romaanin päähenkilöistä on viestintäpäällikkö Mikami, joka saa tuntea nahoissaan yksikön johtajan mahdin. Mikami haluaisi avoimpia suhteita poliisin ja laitoksen seinien ulkopuolella olevalle maailmalle mutta se on vaikeaa ja kun suhteet lehdistöön hankaloituvat jääräpäisyyden takia kaikki muuttuu hankalaksi. Kohta kukaan ei luota toisiinsa sen vertaakaan mitä ennen luotettiin, käydään laitoksen sisäpuolella olevia valtataisteluita. Tässä tilanteessa tullaan siihen tulokseen, että se jolla on enemmän tietoa on enemmän valtaa ja se jolla on valtaa on vahva.

Kirja tosiaan on paksu ja se vaatii lukijalta "hermoja" koska tämä ei ole nopeatempoinen, perinteinen rikosromaani vaan tässä välillä jaaritellaan ja jaaritellaan ja käydään hyvin tarkasi läpi valtasuhteita ja syitä ja seurauksia miksi mikäkin on miten.

Kun etsin tietoa kirjailijasta tuli selväksi, että 64 ei ole itseasissa sarjan aloittava osa mikä laittaa lukijan hämmenyksen pariin, että miksi jokin sarja aloitetaan jostain muusta osasta kuin ensimmäisestä. Kuitenkin Yokoyama on Japanissa palkittu ja menestynyt kirjailija, jonka kirjojen pohjalta on tehty tai tullaan tekemään myös elokuvia. Odotan lisää suomennoksia Yokoyamalta, ja ylipäätäkin lisää rikosromaani avauksia Japanin suunnalta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sinikka Nopola & Tiina Nopola - Risto Räppääjä ja ujo Elmeri

Sinikka Nopola & Tiina Nopola Risto Räppääjä ja ujo Elmeri Tammi, 2019 Ujo Elmeri on 19 Risto Räppääjä -sarjan kirja. Näiden lisäksi on julkaistu oheiskirjoina yhdeksän muuta kirjaa esim. kokkauskirja, liikennekirja ja kaverikirja. Risto Räppääjä on esiintynyt myös seitsemässä elokuvassa, yhdessä animaatiosarjassa ja kirjasarjasta on tehty kolme näytelmää. Kuvittajina kirjoissa on toiminut 11 ensimmäisessä Aino Havukainen ja Sami Toivonen. Nukkavieru Nelli kirjasta alkaen kuvituksesta on vastannut Christel Rönns, jolloin kuvitus otti suuren harppauksen eteenpäin tuomalla Risto Räppääjän hahmot "isommiksi".  Ujo Elmeri kertoo tarinan arasta sukulaispojasta, josta Rauha aikoo tehdä reippaan. Risto ei tietenkään sulata tätä pikkupoikaa vaan pitää Elmeria varsi lapsellisena tapauksena. Ja kun tarinaan sotkeutuu mukaan vielä Elvi-täti, jolla on omat kasvatuskeinonsa niin synty varsinainen sekamelska. Nelli, kuten lähes aina, on tarkkaavainen ja huomaa, että El

Kaarina Helakisa (toim.) - Pikku Pegasos

Kaarina Helakisa (toim.) Pikku Pegasos Otava, 2016 "400 kauneinta lastenrunoa 400 kauneinta lastenrunoa. Kaikkien lasten ikioma kirja, lastenrunouden perusteos. Pikku Pegasoksen myötä on turvallista matkata runojen maailmaan: se näyttää kuinka laaja ja rikas sekä ilmaisultaan että aihepiiriltään lastenrunouden maailma voi olla." Lapsi on pipi Lapsi on pipi ja vuoteessa makaa, ei saa nousta kuin aikojen takaa. Otapas lääkettä, rohtoa nauti, kohta on kaukana pipi ja tauti! (Arvo Ylppö ja Heikki Ojansuu)  Otavan julkaisema Pikku Pegasos runokirjan 22. painos ilmestyi 2016, ensimmäisen kerran se julkaistiin jo vuonna 1980 ja sen jälkeen se on on ollut kestosuosikki lastenrunokirjojen maailmassa. Runoilija ja lastenkirjailija Helakisa oli palkittu suomalainen erityisesti lastenkirjallisuuden vaikuttaja ja hänen nimeään kantava seura vaalii hänen perintöään ja pyrkii editämään lastenkirjallisuutta. Pikku Pegasos lorukirjaan on Helakisan omien ru

Jaakko Melentjeff - Hukkuneet

Jaakko Melentjeff Hukkuneet Atena, 2017 Vahva esikoisdekkari Jaakko Melentjeff edustaa uutta, nousevaa suomalaista dekkaripolvea. Hänen esikoidekkarinsa Hukkuneet tapahtumat sijoittuvat laajalle alueelle Pohjoimaissa, eli viitteitä kansainväliseen hakuisuuteen on havaittavissa. Olen monesti kaivannut kirjoittaessani suomalaisista dekkareista, että miksi niissä ei ole yritystä kansainvälisyyteen, mutta nyt on. Melentjeffin dekkari Hukkuneet on juuri sellainen, jolta voi odottaa jonkinmoinsta läpimurtoa ainakin Pohjoismaissa. Melentjeff on onnistunut kirjoittamaan kansainväliselläkin tasolla mitattuna kelpo trillerin, hänen tyylinsä kirjoittaa tarjoaa sellaisen koukun johon jää kiinni, ja vaikka osittain kirjan juoni osoittautuu erittäin monisäikeiseksi ja henkilögalleria monipäiseksi pysyy Melentjeffin dekkari kuosissa erittäin hyvin, eikä sen vetovoima päästä otteestaan. Onko sitten jatkoa luvassa Hukkuneille? Toivottavasti on, koska kirjailijan luoma henkilöga