Timo Jäppinen
Sanojen voima
Readme, 2023
Timo Jäppisen kirjoittama kirja Sanojen voima - Ammattilaisen salaisuudet kuinka kirjoitat tekstiä joka myy on ilmestynyt. Kirja on jaettu kahteen suurempaan osaan: Isot periaatteet ja käytännössä. Alussa Jäppinen kertoo/kirjoittaa rennolla otteella juurikin ne suuret periaatteet joilla pääsee alkuun tekstin kirjoittamisessa ja mitä kaikkea pitää huomata ottaa huomioon. Tärkein juttu on aina kohderyhmä, eli kenelle sinä myyt ja mitä sinä tälle "kenelle" myyt.
Toisessa osiossa käydään seikkaperäisesti läpi eri kohderyhmien tekstejä esim. toimivat otsikot sähköpostiin tai jopa millaisella prosessilla lähestyt työnantajaa kun haet työpaikkaa.
Periaatteessa kaikki mitä Jäppinen tässä kirjassa kertoo on maalaisjärjellä ajateltua tekstiä. Osa näistä opetetaan korkeakouluissa mutta kun haluat päästä syvemmälle niin ehdottomasti kannattaa lukea tämä kirja ja uskon, että tästä tarttuu jotain uutta omaan markkinointiin. Itse en toimi markkinointi alalla tai kaupallisella puolella muuta kuin välillisesti mutta kirjoitan paljon ja luulen, että saan tästä kirjasta myös omiin teksteihin jotain vinkkejä. En varmaan suoranaisesti mutta myös välillisesti. Jäppisen oppeja voi muuntaa toimimaan muuhunkin kuin vain yritysmaailmaan koska esimerkiksi proosan kirjotitamiseen pätee lopulta aivan samat säännöt kuin markkinointiteksteihin. Tällöinkin sinulla pitää olla kohderyhmä tiedossa. Sinulla pitää olla periaatteessa se tavara jota myyt, eli tässä tapauksessa teksti, se pitää olla kunnossa.
Jäppisen kirjaa oli miellyttävä lukea koska se oli kirjoitettu siihen tyyliin, että Timo Jäppisen seisoisi tuossa aivan edessäsi ja pitäisi sinulle luentoa näistä kirjan aiheista. Eli hyvin ihmisläheisesti ja helposti lähestyttävästi tehty teksti joka myös jää omaan muistiin koska mitään sen suurempia kapulakielisiä tekstejä ei oltu käytetty.
Kirjassa siteerataan paljon myös Jäppisen kollegoita ja ns. oppi-isejä joiden kautta myös hänelle on tullut se oma osaaminen kuten myös kirjojen joita hän kertoo lukeneensa aivan hirvittävän määrän. Kirjassa näkee, että tekijä on ammattimies joka tietää mistä puhuu ja kuten hän taisi myös mainita että pääasia että lukee oli se sitten mitä tahansa aina voi oppia uutta. Olen tässä samaa mieltä.
Ei olisi myöskään mikään ihme, että tämä kirja päätyisi korkeakoulujen luentokirjaksi jossain vaiheessa koska tässä on tiivistetty niin hyvin kaikki se mitä markkinoinnissa pitää tietää.
Kommentit
Lähetä kommentti